Uroczysta Gala wręczenia nagród zwycięzcom odbyła się 7 czerwca w Warszawskim Domu Technika. Konkurs GEEK jest wyzwaniem i propozycją dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do tworzenia własnej gry o charakterze edukacyjnym. W tym roku uczestniczyło w nim blisko 250 uczniów i 70 nauczycieli z całej Polski. W uroczystości uczestniczył wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, który wręczył  laureatom specjalnie przygotowane gratulacje i statuetki. Premier podkreślił w swoim wystąpieniu, jak ważna w życiu jest pasja, która pozwala realizować najśmielsze plany.

Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych – Naczelna Organizacja Techniczna (FSNT-NOT) wspólnie z Polskim Towarzystwem Informatycznym (PTI) zorganizowali ogólnopolski konkurs Gry Edukacyjne Eksperymentalne Komputerowe GEEK nt. „Polskie wynalazczynie i wynalazcy, którzy odnieśli sukcesy w kraju lub zagranicą”. 

Konkurs objęty był honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Cyfryzacji oraz GovTech Polska, a także licznych Marszałków  Województw.  

Uczestnicy tworzyli gry (ich koncepcje lub implementacje) dotyczące wynalazków, wynalazców i wynalazczyń.

– Popularność gier komputerowych staje się dziś fenomenem. Wykorzystuje się je nie tylko w rozrywce, ale także w wielu innych dziedzinach życia. Gry zaczynają być traktowane jako rodzaj sztuki. Przyczyniają się do zmiany świata realnego i pomagają w rozwoju różnych umiejętności. Spełniają też ważną rolę edukacyjną – powiedziała Beata Chodacka, przewodnicząca Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI, wiceprezes Oddziału Małopolskiego, która prowadziła uroczysta Galę.

Ze strony organizatorów w Gali uczestniczyli: Wiesław Paluszyński, prezes PTI oraz wiceprezes FSNT-NOT prof. Stefan Góralczyk. Prezes Paluszyński Wiesław powiedział o konieczności łowienia talentów kreatywnych informatyków. A wiceprezes Stefan Góralczyk poruszył temat zmiany pokoleniowej związanej z powszechnością IT.

Dzięki życzliwości sponsorów Samsung, Canva, Wakelet, Dell Technologie, Skriware, Alterkom, CorCode, educarium, Linux-Python, Energylandia, Gamescape, EI System, PKSzE, Helion, Mentor , Maspex mogliśmy wszystkim drużynom wręczyć nagrody, mając nadzieję, że pomogą rozwijać wyobraźnię i kreatywność. Nauczyciele poza pakietem upominków otrzymali Vouchery na szkolenia w Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska – specjalni.pl.

W kategorii Implementacja z udziałem szkół ponadpodstawowych Pierwsze miejsce za projekt Genius Shuffle przyznano uczniom Technikum Kształcenia Zawodowego Nr 1 Im. Mjr. Feliksa Kozubowskiego w Sochaczewie. Nagrodzeni  to Karol Sitkiewicz, Norbert Drabiński, Szymon Jaczyński, Aleksandra Orlikowska.  Opiekunem merytorycznym zespołu był Piotr Rybczyński.

W kategorii Implementacja z udziałem szkół podstawowych Pierwsze miejsce za projekt Rozświetlając mrok zajęli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. T. Kościuszki w Pabianicach: Maria Krupska, Maja Jach, Filip Stanek. Opiekunką merytoryczną grupy była Agnieszka Herszel – Pościk.

W kategorii koncepcja wśród szkół ponadpodstawowych za projekt Mistrzowie innowacji i zajęcie pierwszego miejsca, nagrodzenia zostali  uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Rzeszowie: Patryk Puszka, Wojciech Stanio. Opiekunkami merytorycznymi były: Aneta Tereszkiewicz i Monika Krzywonos

W kategorii koncepcja wśród szkół podstawowych  laureatami za projekt The Gadget zostali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Mławie Stanisław Spyra, Szymon Krystkiewicz, Wiktor Kuc, Bartosz Anisiewicz. Opiekunem merytorycznym był: Mirosław Łabanowski.

Było to już czwarte zwycięstwo uczniów z tej szkoły w konkursie na grę planszową.

Organizatorzy nagrodzili również  Szkołę Podstawową im. Mikołaja Kopernika w Łękińsku, która we wszystkich dotychczasowych edycjach zgłosiła najwięcej drużyn. Otrzymała od sponsora konkursu Inżynierowie.com – drukarkę 3D. Dla wszystkich laureatów konkursu dzień nie skończył się na wręczeniu upominków.

Zwieńczeniem części oficjalnej był znakomity wykład dr Piotra Zakrzewskiego wiceprezesa Polskiego Urzędu Patentowego RP, który przypomniał, w jaki sposób chronić własność intelektualną i opowiedział o tym, kiedy warto wynalazki opatentować. Po wykładzie można było uczestniczyć w grze interaktywnej  sprawdzającej ile udało się zapamiętać z przekazanych podczas Gali informacji o nagrodzonych projektach. Ci, którzy słuchali najuważniej również zostali również nagrodzeni.

Po przerwie obiadowej na uczestników czekały kolejne atrakcje – zwiedzanie Narodowego Muzeum Techniki oraz spacer po Śródmieściu Warszawy z elementami gry przygotowany przez Idzie.my.

Kolejna 5. Edycja konkursu startuje już 11 czerwca.

Serdecznie gratulujemy wszystkim laureatom i uczestnikom konkursu GEEK